Sunday, June 22, 2014

Santierul literelor si alte activitati legate de constructii


 Ema e intr-o perioada in care e fascinata de pietre, de la mari la mici. Nu exista data sa vada undeva pietricele pe jos si sa nu-si umple fie buzunarele, fie cosuletul de la bicicleta. Una din activitatile ei preferate in aer liber pe moment e sa mergem pe malul apei si sa arunce cu pietre in apa. Daca ar fi dupa ea, le-ar alege numai pe cele mai mari, sa stropeasca mai tare :) Inspirata de dragostea ei momentana pentru pietre, m-am gandit cum sa le introduc in joaca ei de zi cu zi si am alcatuit o cutie senzoriala perfecta pentru perioada asta, un mini-santier.




Intr-una din vizitele noastre pe malul apei am cules si eu cateva pietricele care mi s-au parut potrivite, le-am spalat si apoil le-am sortat. O parte din ele, cele cu forma mai rotunda, vreau sa le pictez buburuze, pe celelalte am scris cu un marker permanent literele alfabetului (nu chiar toate, imi mai trebuie cateva pietre se pare).


Baza cutiei senzoriale o reprezinta pietricele mici-mici, din acelea care se pun in acvarii, asa cred cel putin, pentru ca le-am cumparat dintr-un magazin de animale, din zona acvariilor :) Am mai adaugat trei masinute de constructii, nu prea avem multe masini noi, pe astea le-am gasit prin casa, doi omuleti care sa le conduca, niste pietre mari mai deosebite, o lopatica pentru mutat pietrisul dintr-un loc in altul si doua recipiente pentru umplut si varsat.


Initial Ema a fost atrasa doar de partea senzoriala a cutiei senzoriale :) A manevrat pietricelele in toate felurile, le-a mutat, le-a rasturnat, etc. Apoi a inceput sa ascunda pietricelele-litere sub pietris. Ingropa o litera, iar pe urma omuletii se straduiau sa o gaseasca si sa o transporte intr-un colt al cutiei, unde a adunat pana la urma toate pietrele, mari si mici, si a construit astfel un "munte-alfabet".


 Ema a avut de multe ori ocazia in timpul jocurilor cu cutia senzoriala sa recunoasca/numeasca literele ("l-am ascuns pe E", oare unde e "A", am gasit litera "F", transportam litera "D", etc). Ema cunoaste acum toate literele mari ale alfabetului dar orice ocazie sa si le reaminteasca, sa le recapitulam, e binevenita, mai ales daca lucrurile acestea se realizeaza prin joaca :)


Pietrele mari au constituit si ele o atractie pentru Ema, mai ales ca aveau culori si texturi diferite, pe care le-a analizat din proprie initiativa. Una dintre pietre i s-a parut ca seamana cu un sapun si a incantat-o ideea asta, a tot atins-o de fata si maini, sa simta cat e de neteda.

Joaca senzoriala cu pietricele in gradina

 


O alta idee de joaca simpla cu pietricele am avut-o intr-o seara frumoasa in gradina, pur si simplu am rasturnat in masuta de activitati o punga de pietricele albe (luate tot de la magazniul de animale), am adaugat o masinuta, o lopatica si o galetusa, Ema si-a luat casca (de care e foarte incantata, dar pe care nu rezista sa o tina mult pe cap :) ) si s-a jucat astfel multumita spre o ora. Masuta noastra de activitati pentru afara are si un capac, asadar am putut lasa pietricelele acolo si cand Ema doreste da capacul deoparte si se poate juca in voie.



Rafturile cu jucarii

 


Pentru ca Ema e fascinata de orice presupune "mesterit", am amenajat in aceasta perioada rafturile ei cu jucarii pentru tema "Constructii". Despre felul cum ii organizez/rotesc eu jucariile tocmai am scris in articolul acesta.


 Am inclus o carte care are o scena de pe un santier, o masinuta si doi omuleti Lego Duplo cu casca, pentru pretend play, un cosulet cu suruburi, piulite, chei si surubelnite, bancul de batut cuie, si doua felul de cuburi pentru construit (niste cuburi de lemn cu forma neobisnuita, care se imbina interesant si cuburi Lego Duplo). Pe rafturi si-a mai gasit locul si un trenulet - sortator de forme geometrice, pentru ca Ema nu l-a fost vazut de mult, si m-am gandit ca va fi o noutate pentru ea si o va interesa.


 Activitatea ei preferata acum e sa bata cuie, si bate si tot bate pana cand chiar nu mai poate de oboseala. Pe locul doi ca si preferinta se afla jocul cu suruburile, le insurubeaza in toate variantele posibile si a invatat sa foloseasca corect si surubelnita, ceea ce o incanta la maxim, adora sa foloseasca unelte.



Alte activitati



Am ales niste cuburi colorate de lemn, le-am aranjat pe doua foi A5 si le-am copiat apoi contururile. Pe una din planse e desenat un castel, pe cealalta o racheta. Pentru durabilitate, plansele au fost apoi laminate.


M-am hotarat sa si colorez in interiorul contururilor, in primul rand pentru aspect si apoi ca s-o inspire pe Ema sa termine de potrivit cuburile la locurile lor pe planse, din pacate nu ii place inca sa construiasca diferite castele... Activitatea n-a prea avut succes, cum ma si asteptam, dar macar a terminat-o o data :)


Cea de-a doua activitate propusa insa a avut mare succes, pentru ca a presupus batutul cu ciocanul :) E vorba tot de potrivit piese (forme geometrice) la locul lor, pe o tablita de pluta, pentru a alcatui o scena (am ales o scena de pe santier, sa fie in ton cu tema noastra), dar apoi piesele trebuie fixate cu niste cuiute mici.
 


Potrivirea micilor cuiute in gaurelele mici si ele ale pieselor de lemn constituie un excelent exercitiu motric, ca si nimeritul lor cu ciocanul de altfel. Ema insa n-are nici o problema cu sarcinile acestea, deoarece e fascinata de ciocan :) In cazul copilasilor mai mici, activitatea e foarte utila si pentru identificarea culorilor si a formelor, de altfel despre forme am mai vorbit si noi in timpul activitatii: "Imi trebuie un cerc pentru roata de la camion", "Acoperisul are forma de triunghi", etc.



Ema, 2 ani si 7 luni

1 comment:

  1. Buna , imi plac foarte mult activitatile voastre!Felicitari!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...